12 Programmeertalen

Marsorders – Programmeertalen

Waar gaat activiteit 12 over?

Computers werken door het volgen van een lijst van instructies, beter bekend als een programma of script, dat is geschreven om een bepaalde taak uit te voeren. Programma’s zijn geschreven in talen met een beperkte set van instructies die speciaal zijn ontworpen om computers te vertellen wat te doen. Sommige talen zijn meer geschikt voor bepaalde doeleinden dan andere.

Ongeacht welke taal ze gebruiken, moeten programmeurs bedreven zijn in het precies specificeren wat ze willen dat de computer doet. In tegenstelling tot de mens, zal een computer instructies naar de letter uitvoeren, zelfs als ze uitgesproken belachelijk zijn.

Het is belangrijk dat programma’s goed geschreven zijn. Een kleine fout kan een hoop problemen veroorzaken. Stel je de gevolgen voor van een fout in het programma van een computer tijdens de lancering van een space shuttle, of in een kerncentrale, of bij de seinen op een treinspoor! Fouten worden gewoonlijk “bugs” genoemd naar aanleiding van (zo wordt gezegd) een nachtvlinder die ooit werd verwijderd (“debuggen”) van een elektrisch relais (schakelaar) in een elektronische rekenmachine in 1940.

Hoe complexer het programma, hoe meer fouten er waarschijnlijk in zitten. Dit werd een groot probleem toen de VS werkte aan het Strategic Defence Initiative-programma (“Star Wars”), een computergestuurd systeem dat bedoeld was om een ondoordringbare verdediging tegen nucleaire aanvallen te vormen. Sommige computer wetenschappers beweerden dat het nooit zou kunnen werken als gevolg van de complexiteit en de inherente onbetrouwbaarheid van de benodigde software. Software moet zorgvuldig worden getest om zoveel mogelijk bugs te vinden en het zou niet haalbaar zijn om dit systeem te testen, omdat men dan raketten zou moeten afvuren op de Verenigde Staten om zeker te zijn dat het werkte!

Geschikt voor leeftijd: 7 jaar en ouder

Download hier activiteit 12: Marsorders – Programmeertalen