Activiteit 14 – Toeristen stad
Dominerende verzamelingen
Samenvatting
Veel situaties uit het dagelijks leven kunnen weergegeven worden in de vorm van een
netwerk of ‘graaf’, zoals gebruikt bij de kleuropdracht van activiteit 13. Het weergeven
van netwerken laat veel mogelijkheden zien voor het ontwikkelen van algoritmes die
praktisch bruikbaar zijn. In deze activiteit willen we een aantal kruispunten, of ‘knopen’
markeren op zo’n manier dat alle andere knopen maximaal een stap verwijderd zijn van
de gemarkeerde knopen. De vraag is, met hoe weinig gemarkeerde knopen kunnen we dit
doen? Dit zal een verrassend moeilijk opdracht blijken.
Curriculum Links
- Rekenen vanaf groep 5: positie en oriëntatie
Vaardigheden
- Kaarten
- Relaties
- Probleem oplossen
- Iteratief doel benaderen
Leeftijd
- 7 jaar en ouder
Materialen
Iedere groep leerlingen heeft nodig:
- Een kopie van werkblad “ijscowagens”
- een aantal pionnen, munten of fiches van twee verschillenden kleuren.
De leerkracht heeft nodig
- Een digitale versie van de oplossing van het werkblad “ijscowagens” voor op het
digibord of een whiteboard om het op te tekenen.
Download de hele activiteit 14-toeristenstad.pdf